Hudba strojů z oněch dob (Dead Melodies – Fabled Machines of Old)

  • Dead Melodies – Fabled Machines of Old
  • 80 %
  • UK
  • dark folk / dark ambient
  • 2021
  • Cryo Chamber
  • Bandcamp
  • Facebook

S otcem se už hodiny vlekli zasněženým lesem. Mířili do vedlejší vesnice za doktorem, od kterého potřebovali léky pro matku. Co začala válka, dostávali je přednostně vojáci. Otec by vysloužilec, kulhal na jednu nohu a chodit bez hole pro něj bylo obtížné. I přesto se uprostřed ledna trmácel se svým dvanáctiletým synem hlubokým sněhem. Bagančata měli obvázaná hadrami, i přesto měli promrzlé prsty tak, že hrozily omrzliny. Otec v jednu chvíli naznačil rukou, aby se schovali mezi dva vzrostlé smrky. Mladý poslechl, zalezl mezi kmeny a rozhlížel se kolem. Nic neviděl. Otec naznačil, aby byl zticha a položil hlavu na kmen. Syn ho napodobil a poslouchal. Až po nějaké chvíli dokázal v mase dřeva rozeznat pravidelné chvění. Jako kdyby něco velkého bušilo do země. Vyvolalo to v něm neklid. Chvění postupně sílilo a začalo být citelné i ze země pod nohama. Najednou se k němu přidal i hlasitý kovový lomoz a ostré syčení. Chlapci se rozbušilo srdce a rozklepaly ruce. Otec ukazoval, aby se nehýbal. Najednou uviděli, co dělalo ten hluk. Pár desítek metrů od nich došlápla na mýtinu mezi stromu obrovská kovová noha jakéhosi stroje. Masa kovu projela sněhem jako nůž máslem a vytvořila i ve zmrzlé zemi malý kráter. Ozval se nesnesitelný pískot, na který z dálky odpověděl jemu podobný. Chvíli se nic neděje a pak začal stroj kráčet pryč. Malý se po několika sekundách odvážil podívat. Uviděl obří kovové tělo čnící vysoko nad vrcholky stromů, ze které syčela oblaka páry. Stroj postupně mizel v dálce, díky jeho velikosti ale trvalo dlouhou chvíli, než zmizel za kopcem. Obrovitost té věci mu vzala dech. Poprvé v životě viděl kráčející válečný stroj.

Fabled Machines of Old je nejnovější album dark ambientního projektu Dead Melodies, za kterým stojí nadaný anglický hudebník Tom Moore. Ke spolupráci si přizval Simona Heathe z Atrium Carceri – hráčsky hostoval na skladbě Strawmills Burning a postaral se též o mastering a artwork, očividně inspirovaný tvorbou Jakuba Rozalského. (Simon Heath je autorem i mnoha dalších artworků pro projekty Cryo Chamber). Na skladbě On Crimson Waters se podílel druhy host, Jim Field z Nothumbrie.

Tom Moore v tvorbě Dead Melodies kombinuje prvky dark ambientu, folku a post-rocku, a vytváří místy temná, místy posmutnělá pásma. Na Fabled Machines pak jeho cit pro jemnou baladičnost s náznakem dramatu dosahuje vrcholu. Dominantním prvkem tu je – pro label Cryo Chamber netradiční – akustická kytara. Nečekejme však žádné melodie a složitější aranže, je využitá pouze pro samotný svůj zvuk a náladotvornost. Kytaru doprovází pár dalších strunných nástrojů a jen několik málo syntezátorových prvků. Veškerá atmosféra je vytvořená hlavně pomocí jemného brnkání a několika nasamplovaných zvuků. Až teprve pátá skladba se rozmáchne do majestátního, ale přesto stále minimalisticky pojatého marše.

A Fabled Machines jsou skutečně triumfem minimalismu – novodobý bard tu pomocí pár jednoduchých tónů vybarvil historii obrovských strojů, válek a hrdinů, co v nich bojovali.  

Upozornit na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře