Čarodějnictví pro nové století (i Häxa – i Häxa)

i Häxa, švédsky čarodějnice, je dvojice tvořená zpěvačkou a tvůrkyní skladeb Rebeccou Need-Menear (Anavae) a producentem a instrumentalistou Peterem Milesem (Architects, Dodie, Fizz). Eponymní a zároveň debutní album vzniklo spojením tří EP vydaných v průběhu roku 2024 a přidáním závěrečné čtvrté části. Celkem 16 skladeb tvoří ambiciózní hodinový celek spojující celou řadu žánrů. Zaprvé různě se proměňující písničkářství – od všelijak temného folku až k jemným klavírním písním, pak nečekaně industriální elektroniku, trip hop a atmosférický ambient. Mimo to se objevují ještě další prvky jako breakbeatové (ne)rytmy a někdy až elektro-popový zvuk. A mezi tím vším se proplétá silná čarodějnická atmosféra, pro jakou si projekt zaslouží své jméno. Need-Menear a Miles opravdu vytvořili hudbu, kterou můžou po právu nazývat witch folk. Za mě jeden z nejsilnější tracků, Inferno, je pouhým hlasem vyprávějícím do gradujícího elektronického podkresu. Ač minimalistická, skladba vtahuje naléhavostí, sílícím tlakem a pocitem tísně, a skoro i překonává jiné tracky, silné tzv. na první dobrou.
Jsou tu industriální skladby jako Underworld, Dryland nebo Destroy Everything nezřídka vyvolávající mrazení v zádech, jsou tu silné folkové kousky jako Eight Eyes, je tu spousta atmosférického ambientu, který v žádném momentě neplní funkci výplně, ale mnohdy tvoří to nejlepší. V roce 2024 netypické žánrové kombinace samy o sobě ale samozřejmě nestačí, důležité je, co se z nich uková. I Häxa se v prvé řadě podařilo vytvořit celek fungující pohromadě i přes nesourodost jednotlivých složek. Album drží pozornost posluchače po celou délku a nerozpadá se, naopak vždy dovede něčím překvapit.
Ono překvapování má ale svoje limity. Ty jsou taky důvodem, proč nedávám ještě vyšší hodnocení, byť celé toto album svádí k tomu hodnotit vysoko. Triphop nebo některé industriální části mají zvuk, který je trochu nenadčasový a vedle vší witch atmosféry až příliš devadesátkový. Nejde o chybu, jen zkrátka novátorství této desky nespočívá v jednotlivých použitých ingrediencích, ale v tom, jak jsou spojené dohromady, a jak je do nich umně vsazená ona čarodějná tvář. Když se na album budeme dívat takto, jde o mimořádné dílo.