Temná poetika severu (NOÊTA – Elm)

Zatímco Wardrunu začali poslouchat hipsteři, ve Švédsku rozepjal křídla jiný dvoučlenný projekt, který ukazuje, že folkem ovlivněnou hudbu lze dělat bez patosu a banalit, dokonce i s trochou avantgardy. Je jím prozatím téměř neznámá NOÊTA tvořená dvěma hudebníky, kteří si říkají Êlea a Ândris, a jejichž nové album Elm je dost možná událostí roku. Producentsky za ním stojí Tore Stjerna z Necromorbus Studio  a vychází u Prophecy Records, kde vydávali Hexvessel, :Of the Wand and the Moon:, Alcest, Negura Bunget a další ikonická jména.

V této společnosti se NOÊTA ocitá pro své takřka dokonalé temné písničkářství. Novinka je složená z osmi klidných, minimalisticky pojatých balad s ženským vokálem, doprovázeným akustickou kytarou a klavírem. Takto řečeno by Elm nijak nevybočoval, čím však přerůstá vše okolo, je naprosto bezchybný, snový zpěv a skladatelský talent pro písně vzpírající se žánrům. Êlein čistý hlas s dokonalým přednesem se line volně plynoucími skladbami lehce a majestátně zároveň. Kytarové a klavírní motivy pak vytváří těžko uchopitelnou atmosféru, silou i originalitou zcela nad rámec toho, co si běžně představíme pod slovem folk.

Název Elm pochází ze stejnojmenné básně Sylvie Plath, sami Êlea a Ândris album popisují jako temné, melancholické, místy dokonce zlověstné. Mimo to se na desce projevuje i velmi jemný, ale přece přítomný avantgardní nádech. Nejvíce je to patrné v posledních dvou skladbách, Elm I a Elm II. Není náhodou, že do druhé z nich přispěl kytarovým a klavírním partem Pär Stille z experimentálně blackového projektu Bergraven. Vedle něj se na desce ještě spolupodílel elektrickou kytarou ve skladbě Above and Bellow E.Rustad z Knokkelklang.

Švédská dvojice spojila jemně historizující prvky s temnou poetikou, obrovsky silným zpěvem, a vytvořila něco osobitého a nadčasového. Zatímco jiní zaplétají copy, NOÊTA ukazuje, jak vypadá vznešenost.

Upozornit na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře